Een solide basis onder je bedrijf

In je business model maak je de fundamentele keuzes over je bedrijf. Wie zijn je klantsegmenten? Heb je die ook zo gedefinieerd dat ze vindbaar zijn? Welke waarde levert jouw product of dienst aan die klanten? Verschilt die waarde per klantsegment? Welke relatie onderhoud je met de klant. Maar je maakt ook duidelijke keuzes wat je zelf doet, wat je belangrijkste 'assets' zijn en vooral ook wat je niet zelf doet. En natuurlijk maak je duidelijke keuzes met betrekking tot je verdienmodel. Misschien moet je wel verschillende business modellen maken voor de verschillende producten en diensten die je hebt?

Het business model beslaat uiteindelijk één A4, volgens een bepaald format. Je hebt duidelijke keuzes gemaakt die je staccato formuleert. Het maakt voor jou en je personeel inzichtelijk wat je bedrijf inhoudt. Bij iedere kans of uitdaging die op je afkomt biedt het business model structuur, een kader. Wat houdt de kans of uitdaging voor je business model, voor je bedrijf in. Je kunt het snel analyseren en de juiste actie ondernemen. 

Je maakt in eerste instantie een business model over de huidige stand van zaken van je bedrijf. Maar je kunt ook business modellen per product of dienst dat je aanbiedt maken. Of een business model over de te bereiken situatie. Dit laatste doe je doorgaans pas als je alledrie stappen (business model, strategie en roadmap) hebt doorlopen. Want dan weet je pas echt wat je te bereiken situatie is.